Så här pratar min pappa

Min pappa är från Vika utanför Mora. När han blir glad eller förbannad, mest förbannad så slinker moramålet in och färgsätter.
Idag fick vi en svenskauppgift om dialekter och en uppgift var att översätta från bla moramål till rikssvenska. Jag själv kan inte prata moramål, även om jag skulle vilja lära mig. Jag förstår moramål nästan alltid, men ibland går de lite för fort och det är faktiskt lättare att läsa och förstå än lyssna och förstå. Farmor pratade moramål, på den tiden förstod jag väl ingenting, men efter åren så verkar det fastnat någonting i alla fall. Men en tröst är att det stavas ungefär som det låter :)

Vanliga ord som flyger ut ur pappas mun vid olika tillfällen :
Förbannade rakksater! = Hundjävel ( xD)
Messosmersvostn = Messmörsost
Molwät inte vostn! = Vräk inte i dig osten!
I å du å lissrakkarn = Du, jag och hunden
Ja, we få mäer då = Vi hörs!
Kuolen = frusen
Kållt = kallt.
ywerållt = överallt.

Min svenskaläxa :
Ä wa jen mårgun trast ettär jole. Ä wa ljolkållt, å ä add snjoga upå nåte. Mårmår wa å weg åjt ettär wirn, å ä wa då o fikk sjå jenn magran katt, så såt upå ebresbrune. Ä wa an o kålled fe wastsen.

Dagens roligaste :
Mickis pratar om en kompis och jag frågar vad han heter
M : "Fredrik"
I : PER-ERIK!?
så. jävla. roligt!

hare bra!
/ ida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0